Complex turistic Muntele Mic – Cuntu – Ţarcu – Șaua Iepii – Colonia Tomeasa

Complexul turistic ,,Muntele Mic” – Şaua Jigorea Vârful Şeroni Cuntu* – Şaua Plaiului – (a. prin vf. Ţarcu; b. prin Căldări) – Şaua Şuculeţului – Şaua Şcheiului – Vf. Mătania (Nedeia) – Şaua lepii – Valea Corciova – colonia “Tomeasa” (barajul Gura Apelor)

Marcaj: bandă roşie.

Durata: 11-14 ore; Dificultate: medie, traseu lung

* În unele ghiduri cum ar fi cel din colecţia Munţii Noştri MN 51, MUNTELE MIC-TARCU – Gh. Niculescu, D. Călin [1990] porţiunea până la staţia meteo Cuntu este prezentată ca şi traseu turistic distinct, uşor de parcurs:

* Complexul turistic ,,Muntele Mic” – Şaua Jigorii – Vârful Şeroni – Cuntu

Marcaj: bandă roşie.

Durata: 3 ore; Dificultate: uşor

Secţiuni Timp Apă Distanţă Diferenţă nivel
Complex  turistic –  Şaua Jigorea 1 h În complex 3,2 km – 350 m
Şaua Jigorii – Vârful Şeroni 1 h 2,3 km + 190 m
Vârful Şeroni – Cuntu 1 h La Cuntu 2,6 Km – 60 / + 120 m
Cuntu – Vârful Ţarcu 2,5 -3 h La Cuntu 4,5 Km + 740 m
Vârful Ţarcu – Şaua Iepii 4 – 5 h Şaua Scheiului, Şaua Iepii 13,6 Km – 850 / + 400 m
Şaua Iepii – Baraj Gura Apelor 2,5 – 3 h Valea Corciova 7,5 Km – 630 m

De la complexul turistic urcam pe şosea în înşeuarea largă (Platoul Văii Soarelui), apoi urmăm poteca pe lângă stâlpii de electricitate ce coboară direct pe pajiste, scurtând drumul spre intrarea în pădure. Ajungem la asfalt şi vom traversa drumul, ţinându-ne aproape de liziera pădurii. Dupa ce trecem pe lângă stâna din dreapta şoselei intrăm în pădure, scurtând serpentinele spre Şaua Jigorea.

Continuăm din şa prin poiana Prisaca spre S de-a lungul lizierei şi intersectăm traseul Poiana Mărului – Valea Şucului – Culmea Jigorea – telescaunul din Valea Craiului (banda galbenă).

Mai departe ţinem tot spre S pe culmea ce urca, intrând din nou în pădure.

Vom ajunge dupa cateva sute de metri la o urcare ce ne conduce spre vârful şi poiana Seroni, excelent loc de belvedere spre Masivul Tarcu-Bodea-Căleanu-Brusturu şi căldarea Olteana. În poiană este construită o baliză topografică.

Din poiana Şeroni se desprinde spre V un traseu turistic (banda albastra) spre Poiana Văratica ce coboară la şosea la Podul Craiului.

Noi coborăm urmând drumul forestier spre sud şi întalnim marcajul cruce albastră. Acesta conduce în dreapta pe o poteca prin padure spre Valea Craiului şi telescaun.

Mai departe culmea se îndreaptă usor spre SE si după o porţiune mai plată urmează o ultimă urcare domoală, printre brazi falnici.

Ieşim apoi din pădure pe drumul forestier şi zărim cabana Cuntu.

De la Cuntu coboară spre Valea Timişului (spre sud-vest) traseele Cuntu -Poiana Strigoniu – Vârciorova (punct albastru) pe Plaiul Vârciorovenilor şi CuntuPoiana Strigoniu – Plopu – Feneş (cruce albastră) pe Valea Râului Lung.

Traseul marcat bandă roşie urcă spre E pe langă izvorul ce alimentează cabana, si apoi pe panta înierbată. Pe masură ce urcăm, se deschide priveliştea spre Muntele Mic, iar după ce lasăm în urmă primul prag glaciar pe vreme bună se pot vedea vârfurile Brusturu şi Căleanu spre NE, ce închid Căldarea Oltenei. Se urmează marcajul cu şirul de momâi urcând pe langă un grohotiş şi câtiva jnepeni şi zâmbri şi se continuă spre creasta zimţata pe potecă /drum pâna ajungem în buza vestică a căldării glaciare a Oltenei. De acolo caldarea Olteana ni se deschide privirilor în toată splendoarea ei. Am ajuns la o răscruce de unde avem doua variante de a continua:

a. Varianta prin vârful Ţarcu

b. Varianta prin căldări

a) De la Cuntu urcam sustinut peste varful Sadovanu catre statia meteo şi Vf. Tarcu (2190m) . Urmand creasta spre NE ajungem în Şaua Plaiului.

b) O varianta a potecii coboara inainte de varful Sadovanu in caldările de sub vârful Tarcu si le parcurge urcand in creasta spre E direct in Saua Plaiului, unde se reuneste cu poteca principală.

Din Saua Plaiului poteca coboara lin spre NE, intersectand cateva pâraie. După ce trecem de un prag stancos, coborăm uşor printr-un platou alpin spre Şaua Prislop, unde trecem pe langa un mic ochi de apă. De aici, peste varful Şeiul aflat ce domina dinspre E se desprinde spre SE traseul către Mlăci şi vârfurile din masivul Godeanu (punct rosu).

Traversăm pe curba de nivel panta cu expunere vestică a Şeiului şi ajungem în Şaua Scheiului.

De aici urcam spre Varful Nedeia si masivul Baicu si traversănd spre nord lunga coamă domoală cu aspect de platou alpin (2h) coboram apoi in Saua Iepii.

Din Şaua Iepii coboram spre E spre Barajul Gura Apelor pe Valea Corciova, si pe drumul de contur al lacului ajungem la baraj.